2024-06-27 Haines Junction

Heerlijk geslapen vannacht. Het was lekker koel in de kamer. De dikke houten stammen van de blokhut houden de warmte goed tegen.

Omdat ze wisten dat we Belgen zijn en omdat één van de stafleden een half jaar in Gent gewoond had, dachten ze ons plezier te doen met wafels voor ontbijt. Die vielen als een blok op onze maag. Ze waren echter met heel veel liefde klaargemaakt met 'crème anglaise' en 'whipped cream met maple syrup' toe.
Ik had nog het recept van echte Brusselse wafels dat ik van Jan kreeg op mijn gsm staan en heb dat gelijk eens door Google translate gejaagd. Dat heeft Jessica, de kok van dienst, ondertussen in haar Hotmail ontvangen.

Deze morgen zijn we nog langs het VIC in Haines Junction langsgegaan. Daar hebben we een video gezien over de Kluane Mountain Range. Ik schooide er ook weer de sticker en een pin. Daarna hebben we een wandeling van zo'n dikke 6 km gemaakt net buiten het stadje. In het VIC blijven ze iedereen steeds heel erg waarschuwen voor beren. Hoewel die overdag amper actief zijn, moet toch altijd goed uitgekeken worden tijdens het wandelen.

We aten onze picknick bij het VIC, want alleen daar kan dat veilig uit de buurt van allerlei ongedierte en in de schaduw.

In het stadje staat een klein kerkje. De pastoor bouwde het in een oude legerloods.
Hier zijn sinds kort de verkeersborden ook tweetalig.

In het stadje is ook een 'village bakery' en toen dacht ik dat een bakkerij toch ook wel gist moest hebben. Die heb ik daar idd kunnen kopen: 50gr gedroogde gist voor 1 dollar. Jessica kan nu échte Belgische wafels bakken, als ze wil….

We kregen zopas weer een knallend onweer over ons heen. De regen viel met bakken uit de lucht. Zolang dat niet is terwijl we wandelen vind ik dat prima.