2019-11-27 Regen, regen, regen - Manapouri


Het begon al deze nacht...
Op het dak van ons huisje is het heel duidelijk te horen als het regent. Ze krijgen hier op een jaar 12 meter regen te verwerken. Dat betekent 12.000 liter per m2. Dat is hééél veel.
Tegen deze avond begon het al iets minder te regenen en dan zijn we toch nog even buiten gegaan. We maakten alsnog een mini wandelingetje aan het meer.

Deze namiddag ben ik bij onze gastvrouw langs geweest. Wij zitten hier op een alpacafarm en deze dame gebruikt de wol die in december afgeschoren wordt om te vilten. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik wel eens weten hoe dat precies in zijn werk gaat. Ze gebruikt een heel speciale techniek waarbij ze de wol met een detergent 'plakt' op een zijden drager. Zijde, die ze speciaal in India daarvoor laat weven.
Na veel wrijven en kneden en rollen en spoelen en zelfs slaan bekomt ze een aaneengeklitte lap stof waarmee ze dan sjaals of kledij of hoeden maakt.
Ik had in elk geval een heel leerzame namiddag.
Ik denk dat Frank ondertussen een halve Lonely Planet gelezen heeft.